Wróć do Aktualności

2013-08-27

Sukcesy i kłopoty Volkswagena podczas rajdu Niemiec

Poznań, 27 sierpnia 2013 r. - Po dotychczasowych zwycięstwach w sześciu z ośmiu rozegranych rajdów i wynikach gwarantujących podium we wszystkich dotychczasowych występach w Mistrzostwach Świata, w Rajdzie Niemiec załogi Volkswagena po raz pierwszy nie znalazły się na podium, mimo że zarówno Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F), jak i Jari Matti-Latvala i Miikka Anttila (Fin/Fin) prowadzili w zawodach. Volkswagen odniósł jednak drobne sukcesy, osiem z piętnastu rozegranych odcinków wygrały załogi z Wolfsburga, co więcej, przynajmniej jeden z kierowców Volkswagen kończył zawsze odcinki specjalne w pierwszej trójce. Zwycięstwo w Rajdzie Niemiec przypadło Daniemu Sordo. W ten sposób Citroën jest niezwyciężony na asfalcie od prawie dziesięciu lat. Latvala i Anttila zakończyli rajd na miejscu siódmym, Ogier i Ingrassia na pozycji szesnastej.

"Rajd Niemiec był moim pierwszym rajdem w nowej roli" - mówi dr Heinz-Jokob Neußer, członek zarządu wydziału rozwoju technicznego marki Volkswagen odpowiedzialny za sporty motorowe. "Jestem pod wrażeniem profesjonalnego podejścia zespołu oraz ekspertyz inżynierów i mechaników. Po wypadkach naszych kierowców mechanicy potrafili naprawić uszkodzenia samochodów i doprowadzić do tego, że mogliśmy zanotować jeszcze cztery dodatkowe punkty w kończącym rajd Power Stage. W sumie rozstrzygnęliśmy na naszą korzyść osiem z piętnastu odcinków kwalifikacyjnych - jest to dowód na konkurencyjność Polo R WRC i świetny wynik naszych kierowców. Cieszymy się już na kolejne rajdy samochodowe i zrobimy wszystko, aby tytuł mistrza świata trafił do Wolfsburga".

Po dziewięciu z trzynastu eliminacji rajowych mistrzostw świata WRC Volkswagen prowadzi w trzech klasyfikacjach. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia znajdują się na czele klasyfikacji kierowców i pilotów i mogą już w nadchodzącej eliminacji mistrzostw świata w Australii (12-15 września) zdobyć tytuł mistrzów świata. Ich przewaga wynosi 75 punktów nad Thierry Neuvillem (Ford). Jeżeli uda się powiększyć tę przewagę do przynajmniej 84 punktów to Ogierowi i Ingrassi nikt już nie odbierze tytułu.

W klasyfikacji producentów Volkswagen znajduje się z 26 punktami przewagi również na czele tabeli.

Ogier i Ingrassia wygrywają Power Stage

Dla prowadzących w mistrzostwach świata Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii Rajd Niemiec rozpoczął się perfekcyjnie. Z dwoma zwycięstwami w czwartek wchodzili w drugi dzień rajdu jako prowadzący w klasyfikacji ogólnej. W wyjątkowo śliskim miejscu rajdu francuski duet wypadł z trasy, uszkodził zawieszenie przedniego koła w swoim Polo R WRC i musiał wskutek tego przedwcześnie zrezygnować z rywalizacji. Po powrocie na trasę rajdu w sobotę osiągnęli w WRC trzy z pięciu najlepszych czasów na odcinkach specjalnych. W niedzielę dzięki najlepszemu czasowi na Power Stage, w którym są przydzielane dodatkowe punkty za pierwsze, drugie i trzecie miejsce, uzyskali trzy punkty extra.

Latvala i Anttila notują świetne wyniki

Fiński duet objął prowadzenie na początku drugiego dnia rajdu i powiększał przewagę nieustannie aż do jedenastego odcinka specjalnego. Na jedenastym odcinku o nazwie "Arena Panzerplatte" Latvala i Anttila natrafili na jeden z osławionych kamieni i uszkodzili Polo R WRC. Wskutek tego duet ten walczył z ciągle otwierającymi się drzwiami samochodu. Na dwunastym odcinku problem ten spowodował, że Miika Anttila prawą ręką musiał przytrzymywać drzwi, a lewą przeglądał notatki i spóźnił się minimalnie z komunikatem. Latvala i Anttila wypadli z trasy i zakończyli przedwcześnie rajd. Jak ich koledzy dzień wcześniej, powrócili w WRC-2 i wywalczyli dla siebie i Volkswagena cenne punkty w klasyfikacji mistrzostw świata kierowców oraz konstruktorów. W tzw. Power Stage uzyskali dodatkowy punkt.

Mikkelsen i Markkula nie wystartowali w rajdzie

Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (N/Fin) musieli zrezygnować z powodów zdrowotnych z uczestnictwa w Rajdzie Niemiec. Pilot Mikko Markkula nabawił się, przypuszczalnie w trakcie Rajdu Finlandii przed prawie trzema tygodniami, złamania siódmego, jak i częściowego uszkodzenia ósmego kręgu piersiowego, które zostały zdiagnozowane krótko przed rozpoczęciem Rajdu Niemiec. Volkswagen Motorsport wycofał z powodów zdrowotnych i bezpieczeństwa zgłoszenie kierowców do zawodów. Mikko Markkula narzekał już w trakcie Rajdu Finlandii na dolegliwości krzyżowe, które po zawodach ustąpiły. Bóle powróciły w poniedziałek w Niemczech w czasie treningów.

Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Niemiec

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC
"Zacznę od pozytywnych rzeczy: Moje osiągnięcie na nawierzchni asfaltowej poprawiło się w porównaniu z wynikami z przeszłości. Jeszcze nigdy wcześniej nie prowadziłem w rajdzie na asfalcie, również moje czasy pokazały, że także na tym podłożu stałem się lepszym kierowcą. Oczywiście istnieje jeszcze przestrzeń do osiągania lepszych wyników, jednakże po moim wczorajszym rozczarowującym wypadnięciu z trasy, cieszę się, że zapewniłem teamowi jeszcze raz punkty w klasyfikacji konstruktorów, nawet jeżeli zakończenie rajdu nie było dla mnie perfekcyjne. Mimo tego z ufnością patrzę na przyszłe rajdy i zrobię wszystko, aby wesprzeć mój team w walce o mistrzostwo świata konstruktorów w wymiarze takim, jak to będzie tylko możliwe. Cieszę się z Danim Sorbo, który tutaj w Niemczech mógł świętować swoje pierwsze zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach świata. Potrafię sobie wyobrazić, co Dani teraz czuje. Zasłużył na to zwycięstwo. "

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC
"Nie był to dla nas wymarzony przebieg weekendu, ale wyciągnęliśmy z niego to, co najlepsze. Zwycięstwo na Power Stage było w końcu jeszcze raz dużym sukcesem i może okazać się ważne w odniesieniu do rozstrzygnięcia o mistrzostwie. Szkoda mi trochę naszego teamu, że nie wygraliśmy w naszym "domowym" rajdzie. Teraz cieszę się już na Australię i spróbujemy wraz z Julienem zbliżyć się do tytułu mistrzów świata tak bardzo, jak to będzie możliwe."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC
"Bardzo cieszyłem się na Rajd Niemiec i jestem rozczarowany, że nie mogliśmy wystartować w rajdzie u siebie. Jednakże zdrowie mojego pilota Mikko Markkuli ma pierwszeństwo. Życzę mu szybkiego powrotu do zdrowia, abyśmy wkrótce mogli znowu razem wystartować w rajdach mistrzostw świata. Razem z nim opracowaliśmy w tym sezonie całkowicie nowy dla mnie system komunikacji w samochodzie, na którym zna się tylko on. Nie było możliwym znaleźć zastępstwo w tak krótkim czasie przed zawodami."

Jost Capito, dyrektor wydziału Volkswagen-Motorsport
"Zwycięstwo w ośmiu z piętnastu odcinków specjalnych jest dobrym znakiem i odpowiada wynikom, jakie osiągnęliśmy w trakcie przebiegu sezonu przed Rajdem Niemiec. Polo R WRC jest konkurencyjny także na asfalcie. Jednakże nasz "domowy" rajd nie przebiegał tak, jak sobie to wyobrażaliśmy i wymarzyliśmy. I to nas rozczarowuje. Prowadziliśmy w rajdzie Niemiec zarówno poprzez Sébastiena Ogiera, jak i Jari-Mattiego Latvalę, ale obydwaj prowadząc w rajdzie wypadli z trasy. Byliśmy blisko zwycięstwa, straciliśmy je jednak przez niewielkie błędy. Gratulujemy Daniemu Sardo zasłużonego, pierwszego zwycięstwa w rajdowych mistrzostwach świata, które i tak było bardzo spóźnione."

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Niemiec - wyniki końcowe
1. Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën; 3:15:19.4 hrs.
2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford; + 53.0 sec.
3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën; + 2:36.1 min.
4. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford; + 8:00.8 min.
5. Robert Kubica/Maciek Baran (PL/PL), Citroën; + 9:1.3 min.
6. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford; + 9:14.2 min.
7. Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (FIN/FIN), Volkswagen; + 9:55.0 min.
8. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Škoda; + 13:01.2 min.
9. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Ford; + 13:28.1 min.
10. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A); + 15:17.9 min.

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Niemiec - Wyniki Power Stage
1. Sébastien Ogier/Julian Ingrassia (F/F), Volkswagen; 15:37.9 min.
2. Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën; + 3.9 sec.
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen; + 11.6 sec.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna kierowców (pkt)
1. Sébastien Ogier; 184
2. Thierry Neuville; 109
3. Jari-Matti Latvala; 98
4. Dani Sordo; 96
5. Mikko Hirvonen; 88
6. Sébastien Loeb; 68
7. Mads Ostberg; 65
8. Martin Prokop; 49
9. Evgeny Novikov; 40
10. Nasser Al-Attiyah; 30
11. Andreas Mikkelsen; 26

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna producentów
1. Volkswagen Motorsport; 262
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT; 236
3. Qatar M-Sport WRT; 129
4. Qatar WRT; 124
5. Jipocar Czech National Team; 51
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT; 37
7. Volkswagen Motorsport II; 26
8. Lotos WRC Team; 20

źródło: bank prasowy

*) Informacje zawarte na stronie nie są prawnie wiążące i nie mają charakteru oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zamieszczone na witrynie zdjęcia jedynie przykładowo obrazują prezentowane treści. Niektóre elementy wyposażenia opisane i demonstrowane na stronie mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. Dla uzyskania aktualnych specyfikacji produktów w danym kraju należy kontaktować się z autoryzowanym przedstawicielem marki Volkswagen. Wszelkie wiążące ustalenia dotyczące wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują każdorazowo w indywidualnej umowie zawieranej przez strony.