Wróć do Aktualności

2015-06-15

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch

Zwycięstwo na Sardynii - Ogier, Ingrassia i Volkswagen zwiększają przewagę w Rajdowych Mistrzostwach Świata

- Rajd Włoch, czyli czwarte zwycięstwo Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi w bieżącym sezonie
- Szóste miejsce Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili daje Volkswagenowi cenne punkty
- Potrójny sukces Volkswagena podczas Power Stage

Poznań, 15 czerwca 2015 r. Wielki krok na drodze ku mistrzostwu świata - Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) oraz Volkswagen, dzięki zwycięstwu w Rajdzie Włoch zbliżyli się do ambitnego celu. Trzecia z rzędu wygrana Ogiera i Ingrassi na Sardynii znacznie zwiększyła przewagę teamu Volkswagena w klasyfikacji kierowców, pilotów i producentów.

W połowie sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) załoga Ogier/Ingrassia ma o 66 punktów więcej niż załoga plasująca się za nimi; zespół Volkswagena ma 65 punktów przewagi w klasyfikacji producentów. Droga Polo R WRC do piątego zwycięstwa w tym sezonie, w szóstym rajdzie 2015, była kamienista i to w dosłownym znaczeniu tego słowa.

W niezwykle trudnych warunkach, w ogromnym upale i podczas najdłuższego rajdowego dnia od ponad 10 lat, World Rally Car z Wolfsburga okazał się samochodem najszybszym i najbardziej niezawodnym. We Włoszech Volkswagen wygrał 14 odcinków specjalnych. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), mimo różnych przeciwności, wywalczyli na Sardynii szóste miejsce, Andreas Mikkelsen/Ola Flone (N/N) dwukrotnie wracali na trasę korzystając z regulaminu Rally 2 i zdobyli na tzw. Power Stage jeden punkt, plasując się na tym odcinku specjalnym za swoimi kolegami z zespołu Volkswagena.

Klasa sama w sobie - TurbOgier 25. raz na podium w barwach Volkswagena

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zostali bohaterami weekendu nie tylko dlatego, że po raz trzeci z rzędu wygrali Rajd Włoch - podczas tej niezwykle ciężkiej eliminacji cyklu Mistrzostw we właściwym momencie podkręcili tempo, żeby objąć prowadzenie, a następnie zdobytą przewagę sprytnie utrzymywać podczas ostatnich odcinków specjalnych. Wszystkie liczące się zespoły w czasie tegorocznego rajdu na Sardynii musiały godzić się ze stratami, powodowanymi przez trudne warunki na trasie - za wyjątkiem Ogiera i Ingrassi. Jadąc w Polo R WRC stanęli po raz 25. na podium rajdu, z tego 21 razy na jego najwyższym stopniu, cztery razy zaś zajęli drugie miejsce.

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - zasłużona zdobycz punktowa po niezłomnej walce

Jari-Matti Latvala/ Miikka Anttila (FIN/FIN) musieli się pogodzić z licznymi stratami czasowymi na trasie, mimo to dzięki ogromnej determinacji zdobyli cenne punkty w klasyfikacji. Przebicie opony w piątek i w sobotę oznaczało około trzech minut straty, z kolei uszkodzenie zawieszenia w wyniku najechania na kamień leżący na idealnej linii przejazdu - przyniosło stratę kolejnych pięciu minut. Jednak Latvala i Antila wykazali się niezwykłą sprawnością także jako mechanicy i dzięki wspaniałej jeździe odrobili straty najlepiej jak się dało. W sumie, fiński duet okazał się najszybszy na siedmiu odcinkach specjalnych - to wynik lepszy niż uzyskali ich koledzy z zespołu. Zajęli ostatecznie szóste miejsce w rajdzie, co biorąc pod uwagę ich "przygody" na trasie, jest godnym uznania wynikiem.

Andreas Mikkelsen - ostry finał na Power Stage

Moralne zwycięstwo świętowali także Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N). Obydwaj musieli zakończyć przedwcześnie piątkowe zmagania na trasie, ponieważ wjechali w wyrwę w nawierzchni, także w sobotę byli zmuszeni wcześniej zakończyć jazdę. Podczas ponownego startu w niedzielę, w ramach regulaminu Rally 2, wykorzystali szansę i na tzw. Power Stage, w którym najszybsze trzy zespoły mogą zebrać dodatkowe punkty, zajęli trzecie miejsce i zdobyli jeden punkt w klasyfikacji. Lepsi od nich okazali się jedynie koledzy z zespołu Volkswagena - załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia oraz Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Dla Volkswagena było to kolejno 53., 54. i 55. miejsce w Top 3 podczas 31 rozegranych dotychczas Power Stage.

30 stopni w cieniu - Rajd Włoch to walka w upale i ekstremalny test odporności na wstrząsy

Typowe dla Sardynii wysokie temperatury sprawiły, że pot lał się strumieniami - temperatura powietrza wynosiła 29 stopni, a tuż przy nawierzchni nawet 43 stopnie Celsjusza. Przemielona kołami wielu aut szutrowa nawierzchnia i trafiające się na niej kamienie wymagały od kierowców i pilotów nieustannej koncentracji. Na wielką próbę została ona wystawiona zwłaszcza w sobotę - tego dnia kierowcy mieli do pokonania 212,83 km, to najdłuższy dystans od Rajdu Safari w 2002 roku. Także dla pozostałych członków rajdowej ekipy długie rajdowe dni były ogromnym obciążeniem. Mechanicy pracowali prawie do północy, a o piątej rano już budził ich dźwięk budzika. Wszyscy tworzyli mocne zaplecze dla Ogiera, Latvali i Mikkelsena, każdego ranka oddając do ich dyspozycji trzy perfekcyjnie przygotowane Polo R WRC.

Recepta na sukces - Rajd Sardynii w liczbach

27. zwycięstwo Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i 52 razy wywalczone przez zawodników miejsce na podium, odkąd w styczniu 2013 roku World Rally Car z Wolfsburga włączył się do rywalizacji - tegoroczne zwycięstwo na Sardynii to wspaniała kontynuacja sukcesów Volkswagena. Na 592 odcinki specjalne Polo R WRC okazało się najszybsze na 406, a 14 z nich dopisało do swojego konta właśnie we Włoszech. Od początku zmagań Volkswagena, czyli od Rajdu Monte Carlo 2013, Polo R WRC przejechały łącznie 30.108, 95 km odcinków specjalnych, co odpowiada okrążeniu w rajdowym tempie około trzech/czwartych równika.

Wypowiedzi po Rajdzie Włoch

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
"Zwycięstwo na Sardynii było bardzo ważne w naszej walce o mistrzostwo świata. Mamy teraz dużą przewagę punktową nad konkurentami. Jedną z decydujących przyczyn naszego sukcesu, oprócz świetnego samochodu i fantastyczne ekipy, było to, że Julien i ja wręcz perfekcyjnie dostroiliśmy się do siebie w ten weekend. W zasadzie zawsze tak jest, ale tutaj było tyle nowych odcinków, a dni takie długie, że obaj stale musieliśmy być ekstremalnie skoncentrowani. Do tego dochodzi upał w samochodzie i trudne, szutrowe oesy - po całym dniu padasz na łóżko jak kamień. W tegorocznym sezonie był to najbardziej wyczerpujący fizycznie rajd. Dlatego naprawdę cieszę się i jestem niesamowicie dumny z pierwszego miejsca we Włoszech".

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
"W niedzielę Polo R WRC znowu było gotowe do akcji, ale po wydarzeniach poprzedniego dnia nie za wiele dało się zrobić. Dlatego skoncentrowaliśmy się na Power Stage. I udało się. W sumie, po kłopotach jakie mieliśmy w ten weekend muszę być zadowolony z szóstego miejsca w rajdzie i dziesięciu punktów po Power Stage. Ale są i dobre wiadomości - przez cały rajd byliśmy naprawdę szybcy, z takim doświadczeniem w Polsce liczymy na dobry wynik. Już się cieszę na kolejny rajd!"

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
"Nie udało nam się uzyskać tym razem niczego ponad punkty w Power Stage. Postawiłem wszystko na tę kartę i dobrze się stało, bo Power Stage nam się udał. Nie popełniłem żadnych błędów i wyciągnąłem wszystko co się dało z naszej pozycji na starcie. Dobrze, że zgarnęliśmy chociaż ten punkt, ale oczywiście jestem rozczarowany, że ten rajd za bardzo nam nie wyszedł - wyciągniemy z tego naukę. Już myślę o kolejnej eliminacji w Polsce. W zeszłym roku całkiem dobrze mi tam szło, walczyłem o zwycięstwo z Sebastienem Ogierem. Mam nadzieję, że za dwa tygodnie uda nam się to powtórzyć".

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
"Rajd Włoch miał dla Volkswagena lepsze i gorsze momenty, ale wszystko skończyło się happy endem. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali go trzeci raz z rzędu - to dla nich wielki krok w klasyfikacji kierowców i pilotów, dla Volkswagena zaś warty złota w klasyfikacji producentów. Wygrać rajd w takim upale i w tak morderczych warunkach dla sprzętu, to naprawdę niełatwa sprawa. Odczuliśmy to wszyscy obserwując zmagania Jari-Matti Latvali i Andreasa Mikkelsena. Ale i jeden, i drugi dali z siebie wszystko, żeby mimo tych przeciwności uzyskać jak najlepszy wynik. Mam dla nich mnóstwo szacunku. Jestem zadowolony z pracy całego zespołu, wszyscy mamy za sobą bardzo udaną pierwszą połowę sezonu. W całym zespole, od kierowcy do mechanika, od inżyniera do kucharza, od logistyka do kolegów z serwisu medycznego - wszystkie trybiki świetnie ze sobą współpracują. Możemy być z tego dumni".

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch - wyniki końcowe
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4h 25m 54.3s
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 05.4s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4m 22.5s
04. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5m 34.8s
05. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 7m 50.1s
06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 8m 06.7s
07. Yurii Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Citroën + 14m 57.7s
08. Paolo Andreucci/Anna Andreussi (I/I), Peugeot + 15m 03.3s
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda + 17m 41.7s
10. Khalid Al Qassimi/Chris Patterson (UAE/IRL), Citroën + 19m 12.0s
...
36. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 1h 36m 52.0s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch - wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 7m 15.9s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.8s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 4.1s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, 133 punkty;
2. Mads Ostberg, 67;
3. Andreas Mikkelsen, 64;
4. Jari-Matti Latvala, 56;
5. Elfyn Evans, 53;
6. Thierry Neuville, 50;
7. Kris Meeke, 47;
8. Dani Sordo, 38;
9. Hayden Paddon, 32;
10. Martin Prokop, 27

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport, 179 punkty;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 114;
3. Hyundai Motorsport, 113;
4. M-Sport, 99;
5. Jipocar Czech National Team, 34;
6. Hyundai Motorsport N, 31;
7. Volkswagen Motorsport II, 30;
8. FWRT, 5

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

źródło: bank prasowy

*) Informacje zawarte na stronie nie są prawnie wiążące i nie mają charakteru oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zamieszczone na witrynie zdjęcia jedynie przykładowo obrazują prezentowane treści. Niektóre elementy wyposażenia opisane i demonstrowane na stronie mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. Dla uzyskania aktualnych specyfikacji produktów w danym kraju należy kontaktować się z autoryzowanym przedstawicielem marki Volkswagen. Wszelkie wiążące ustalenia dotyczące wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują każdorazowo w indywidualnej umowie zawieranej przez strony.