Wróć do Aktualności

2016-06-13

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch

Podwójne podium podczas Rajdu Włoch ! Volkswagen zwiększa swoją przewagę w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata


Załoga Latvala/Anttila na drugim miejscu, Ogier/Ingrassia na trzecim w rozegranym na Sycylii Rajdzie Włoch
Volkswagen powiększa przewagę we wszystkich klasyfikacjach Rajdowych Mistrzostw Świata
! Rajd Włoch niezwykle wymagający dla ludzi i sprzętu ! upał, kurz i kamieniste drogi


Poznań, 13 czerwca 2016 r. ! Rajdowy weekend przyniósł zespołowi Volkswagena kolejne sukcesy Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila (FIN/FIN) oraz Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) stanęli odpowiednio na drugim i trzecim miejscu podium Rajdu Włoch. Oznacza to wielki postęp w walce o mistrzowski tytuł Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), ponieważ dzięki tym wynikom Volkswagen wystawiający do walki Polo R WRC znacznie zwiększył swoją przewagę zarówno w klasyfikacji kierowców i pilotów, jak i w klasyfikacji producentów. Rajd wygrała załoga Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai), staczając do ostatniego kilometra emocjonujący pojedynek o zwycięstwo z załogą Volkswagena Latvala/Anttila.

W walce o złoty medal na Szmaragdowym Wybrzeżu nie uczestniczyli natomiast Ogier/Ingrassia, którzy jako prowadzący w klasyfikacji mistrzostw przez pierwsze dwa dni jako pierwsi wyruszali na trasę rajdu, przez co musieli zaakceptować dużą stratę czasową wynikającą z konieczności zamiatania szutrowej trasy. Jednak dzięki ogromnemu zaangażowaniu w walkę zdołali zająć miejsce na podium, czyli zdobyć wszystko, co w tych okolicznościach było możliwe. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) w trzecim Polo R WRC musieli pogodzić się z porażką w sobotę, jadąc z ogromną prędkością, uderzyli w kamień leżący na linii przejazdu, uszkodzili zawieszenie i przedwcześnie zakończyli ten dzień zmagań, porzucając nadzieję na zdobycie cennych punktów.

64 punkty Ogiera/Ingrassi, 70 Volkswagena znaczny wzrost przewagi w klasyfikacji MŚ

Z punktu widzenia walki w obronie mistrzowskiego tytułu w klasyfikacji kierowców, pilotów i producentów Rajd Włoch był dla Volkswagena wielkim krokiem na przód. Przewaga Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi wzrosła do 64 punktów, z kolei Volkswagen, ma już 70 punktów przewagi nad swoim bezpośrednim konkurentem Hyundaiem (zwiększona przewaga z 49 punktów). W każdym rajdzie, w klasyfikacji kierowców i pilotów można zdobyć maksymalnie 28 punktów, w klasyfikacji producentów natomiast 43.

Upał, kurz i kamieniste drogi sprawdzian dla ludzi i sprzętu

Rozgrywany na Sardynii Rajd Włoch należy tradycyjnie do tych szutrowych imprez w kalendarzu MŚ, które słyną z niezwykle trudnych warunków. Sezon 2016 nie był wyjątkiem upał sięgający 30 stopni i tumany kurzu utrudniały pracę kierowcom i pilotom. Surowa nawierzchnia dróg, głębokie koleiny i nawierzchnie, z których koła rajdówek wyrywały kamienie wszystko to było wyjątkowo trudnym wyzwaniem dla World Rally Cars.

45 rajdów, 78 miejsc na podium, w tym 37 zwycięstw Polo pozostaje rajdówką z największą liczbą sukcesów

37 wygranych i tylko osiem rajdów bez zwycięstwa Polo R WRC mimo trzech rajdów z rzędu, w których nie zajęło pierwszego miejsca, pozostaje najlepszym i to z dużą przewagą samochodem w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. Wynik 82,22% zwycięskich startów nie ma sobie równych. Od Rajdu Monte Carlo w 2013 roku załogi startujące w Polo R WRC stawały na podium 78 razy ostatnio 15 razy z rzędu. Podczas 43 spośród 45 rajdów przynajmniej jedna z załóg zajmowała miejsce na podium.

Zadanie godne Herkulesa Ogier/Ingrassia jechali jako pierwsi na prawie 90% trasy

282 spośród 325 kilometrów walki z luźnym szutrem - Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, jako prowadzący w klasyfikacji, przez dwa dni wyjeżdżali na trasę Rajdu Włoch jako pierwsi. Ten wynikający z przepisów fakt uniemożliwił trzykrotnym mistrzom świata, zasiadającym za kierownicą najlepszego rajdowego auta w historii MŚ podjęcie walki o zwycięstwo. Równo 87,04% trasy Ogier/Ingrassia oczyszczali dla kierowców startujących za nimi. Wynikająca z tego faktu strata na każdy kilometr i każde kolejne auto w ciągu dwóch pierwszych dni dawała załodze Mistrzów Świata stratę około jednej dziesiątej sekundy na oesowy kilometr.

Latvala/Anttila zdobywają drugie miejsce i wracają do walki o tytuł w RMŚ

Podczas kolejnych rajdów tego sezonu odbędzie się emocjonujący pojedynek o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców i pilotów dzięki dobremu wynikowi na Sardynii Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wezmą w nim aktywny udział. Zajmując w Rajdzie Włoch drugie miejsce obydwaj zawodnicy dołączyli do swoich konkurentów aktualnie pięć załóg zajmujących w klasyfikacji generalnej miejsca od drugiego do szóstego dzieli tylko 12 punktów.

Pech zamiast podium kamień na idealnej linii przejazdu przeszkodził Mikkelsenowi/Jaegerowi w zdobyciu lepszego wyniku

Kamień leżący na idealnej linii przejazdu odcinka specjalnego Coiluna-Loelle pogrzebał nadzieje Andreasa Mikkelsena i Andersa Jaegera na zdobycie cennych punktów. Jadąc na szóstym biegu z niemal maksymalną prędkością zawodnicy nie byli w stanie ominąć kamienia leżącego na trasie tuż po wyjeździe z prawego zakrętu i najechali na niego. Uszkodzili prawe zawieszenie auta i o dalszej jeździe nie mogło być mowy. Do tego momentu Mikkelsen/Jaeger zajmowali piątą pozycję w klasyfikacji rajdu, tuż za ich bezpośrednimi konkurentami w MŚ Madsem Ostbergiem/Olą Floene (N/N, M-Sport-Ford) oraz za załogą Ogier/Ingrassia.

Power Stage jak zawsze specjalnością Volkswagena marka z Wolfsburga zdobywa cztery dodatkowe punkty

30. sukces na Power Stage: na ostatnim odcinku specjalnym rajdu, na którym trzy najlepsze załogi mogą zdobyć dodatkowe punkty, Sebastien Ogier staje się prawdziwym Master of Faster . I to mimo że trzykrotny mistrz świata na ostrym nawrocie zaliczył mały poślizg. Na 70. Power Stage w historii Rajdowych Mistrzostw Świata Volkswagen po raz 36. uzyskał najlepszy czas i 81 razy zdobył dodatkowe punkty. W sumie Volkswagen wywalczył na Power Stage 175 dodatkowych punktów.

Opinie po Rajdzie Włoch

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1

Już przed rajdem wiedziałem, że trzecie miejsce będzie dla Juliena i dla mnie najlepszym rezultatem, jaki możemy osiągnąć naszą jazdą. Dlatego jestem bardzo zadowolony, że stanąłem na podium. Po niezwykle długim i ciężkim dniu wczoraj, dzisiaj jazda była znacznie mniej męcząca. Ze względu na duży dystans, jaki dzielił nas od czołówki oraz jaki dzielił naszych konkurentów od nas chodziło nam tylko o to, żeby bezpiecznie dojechać do mety. Na Power Stage czuliśmy się jak na plaży, tyle piachu było na trasie. Po raz kolejny znacznie zwiększyliśmy naszą przewagę w klasyfikacji łącznej, dlatego uważam ten weekend za bardzo udany. Szczególne podziękowania należą się mojej żonie Andrei, za to że zechciała poczekać z narodzinami naszego dziecka. Nie mogę się doczekać, kiedy wrócę do domu. Najbliższe dni będą dla mnie z pewnością bardziej emocjonujące niż jakikolwiek rajd .

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
Dla nas był to bardzo dobry weekend. Jako zespół mocno zwiększyliśmy przewagę w klasyfikacji producentów. Oczywiście nie mielibyśmy nic przeciwko miejscu na najwyższym stopniu podium, ale po moich raczej umiarkowanych sukcesach na Sardynii w minionych latach drugie miejsce jest dużym osiągnięciem. Przy okazji zmniejszyliśmy też nasz dystans do czołówki w klasyfikacji kierowców. Gratulacje dla Thierry Neuville a, każdego rajdowego dnia wykonywał wspaniałą robotę i zasłużenie wygrał. W Polsce znowu zaatakujemy .

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
Na pewno nie tak wyobrażałem sobie finał Rajdu Włoch. W sobotę na przedostatnim oesie tego dnia, jadąc niemal z maksymalną prędkością i wyjeżdżając z długiego prawego zakrętu uderzyliśmy w kamień, którego przy najlepszych staraniach nie dało się ominąć. Po tak mocnym uderzeniu zawieszenie od razu zostało uszkodzone. To był zwykły pech, ale i on bywa częścią rajdowego sportu. Za to w niedzielę mieliśmy możliwość przetestowania kilku wersji zestrojenia naszego Polo R WRC na kolejne rajdy. Mamy nadzieję, że wyjdzie nam to na dobre w Polsce. W minionych latach zawsze mieliśmy tam dobre wyniki i to jest oczywiście naszym celem także w tym roku. Na Power Stage celowo nie atakowaliśmy, żeby podczas następnej rundy móc wystartować z trzeciej, a nie z drugiej pozycji, co znacznie zwiększa nasze szanse na zwycięstwo. Zmniejszenie prędkości to nie jest coś, czego oczekują widzowie, ale skoro takie są przepisy, musimy tak się do nich dostosowywać, żeby na koniec roku osiągnąć zamierzony cel .

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
Volkswagen mocno zwiększył swoją przewagę w klasyfikacji producentów i zrobił ważny krok w obronie tytułu mistrzowskiego, dlatego jak najbardziej możemy być zadowoleni z Rajdu Włoch. Gratulacje dla Hyundaia i Thierry ego Neuville a, którzy wypadli świetnie i tym razem okazali się lepsi. Jari-Matti Latvala zajmując drugie miejsce znowu zameldował się wśród czołówki wyrazy szacunku. Sebastien Ogier wyciągnął wszystko co możliwe ze swojej pozycji startowej, a wyjeżdżając jako pierwszy na trasę pokrytą wyjątkowo luźnym szutrem, nie miał szans walczyć o zwycięstwo z zawodnikami, którzy na oesy rajdu Sardynii wyjeżdżali za nim. Jego jazda i tak była świetna, nawet jeśli uzyskany wynik nie całkiem to odzwierciedla. Andreas Mikkelsen tym razem miał niestety pecha i mimo dobrej jazdy stracił możliwość zajęcia miejsca na podium. Myślę, że tym bardziej trzeba się z nim będzie liczyć podczas kolejnego rajdu, w Polsce .

I jeszcze

Selfie rajdowego weekendu. Poprzez swoje konto na Twitterze @volkswagenrally Volkswagen poprosił fanów o przesłanie selfie zrobionego podczas Rajdu Włoch. Tytuł najbardziej zaskakującej i najładniejszej fotografii przypadł Thierry emu Neuville owi i Jari-Matti Latvali, którzy wykonali swój autoportret na tle tłumu kibiców podczas wieczornej konferencji prasowej. Kierowcy Hyundaia i Volkswagena, zwycięzca rajdu i drugi na mecie, po zaciętej walce stojący zgodnie obok siebie i uwiecznieni na jednym zdjęciu to typowa scena Rajdowych Mistrzostw Świata.


Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch wyniki końcowe

01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, 3h 35m 25.8s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 24.8s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 1m 37.8s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2m 54.0s
05. Ott Tänak/Raigo M lder (EST/EST), Ford, + 5m 26.4s
06. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 5m 59.8s
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 6m 22.2s
08. Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 8m 57.4s
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9m 47.0s
10. Karl Kruuda/Martin Jarveoja (EST/EST), Ford, + 13m 28.5s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Włoch wyniki Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4m 50.1s
02. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai +0.6s
03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen +1.1s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty

1. Sébastien Ogier, 132
2. Dani Sordo, 68
3. Andreas Mikkelsen, 67
4. Mads stberg, 58
5. Hayden Paddon, 57
6. Jari-Matti Latvala, 56
7. Thierry Neuville, 48
8. Ott Tänak, 34
9. Kris Meeke, 26
10. Eric Camilli, 22

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 178
2. Hyundai Motorsport, 108
3. M-Sport, 90
4. Hyundai Motorsport N, 78
5. Volkswagen Motorsport II, 74
6. DMACK, 40
7. Jipocar Czech National Team, 18
8. Yazeed Racing, 5


źródło: bank prasowy

*) Informacje zawarte na stronie nie są prawnie wiążące i nie mają charakteru oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zamieszczone na witrynie zdjęcia jedynie przykładowo obrazują prezentowane treści. Niektóre elementy wyposażenia opisane i demonstrowane na stronie mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. Dla uzyskania aktualnych specyfikacji produktów w danym kraju należy kontaktować się z autoryzowanym przedstawicielem marki Volkswagen. Wszelkie wiążące ustalenia dotyczące wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują każdorazowo w indywidualnej umowie zawieranej przez strony.