Wróć do Aktualności

2013-06-24

Piąty triumf Volkswagena w sezonie - Ogier wygrywa Rajd Sardynii

Siódmy rajd, piąte zwycięstwo: po pierwszej połowie tegorocznej serii WRC, zespół fabryczny Volkswagena zdecydowanie dominuje w Rajdowych Mistrzostwach Świata, które uznawane są za najbardziej prestiżowe zawody po Formule 1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) wygrali w Polo R WRC Rajd Sardynii z przewagą nad kolejnym kierowcą - Thierry Neuville (Ford) wynoszącą 1.16,8 minuty. Obaj Francuzi powiększyli tym samym swoją przewagę w klasyfikacji do 64 punktów. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala/ Miikka Anttila (FIN/FIN) doskonałym końcowym sprintem wywalczyli również miejsce na podium zajmując trzecią lokatę, mimo że podczas pierwszego odcinka specjalnego spadli na dwunastą pozycję z powodu uszkodzenia opony. Tym samym Finowie zapewnili sobie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i w znacznym stopniu przyczynili się do tego, że 315-konne, napędzane na wszystkie koła auta z Wolfsburga znów powiększyły swoją przewagę w klasyfikacji producentów.

Andreas Mikkelsen, który podczas Rajdu Sardynii świętował swoje 24-te urodziny, wraz z pilotem Mikko Markkula (N/FIN) stracił szansę na kolejny dobry rezultat. Na trzecim od końca odcinku specjalnym, zgodnie z zaleceniami zespołu atakując czwartą pozycję, wypadł z trasy, uszkodził lekko zawieszenie i musiał wycofać się z dalszej rywalizacji.

W siódmym z 13 tegorocznych rajdów Mistrzostw Świata cały zespół Volkswagena pokazał swoją najwyższą klasę. Wyścig obserwował na miejscu dr Urlich Hackenberg, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju. "To był wielki sukces całego zespołu i możliwość śledzenia tego na miejscu była wielkim przeżyciem" - powiedział dr Hackenberg. "Wprawdzie oficjalnie był to mój ostatni rajd jako członka zarządu odpowiedzialnego za rozwój w Volkswagenie, ale z pewnością jeszcze nie raz pojawię się na jakimś rajdzie. Włożyłem w ten projekt wiele serca i na pewno nowe zadania nie zaabsorbują mnie do tego stopnia, abym zapomniał o Polo R WRC."

Czynnik - kierowcy: Ogier i Latvala pokazali najwyższą klasę

13 najlepszych czasów na 16 odcinkach specjalnych, siedem dla Sébastiena Ogiera, sześć dla Jari-Matti Latvali - Volkswagen w Rajdzie Sardynii znów mógł polegać na swoich doskonałych kierowcach. Prowadzenie jednego od samego początku, znakomity pościg drugiego kierowcy - Ogier i Latvala doskonale przystosowali się do trudnych warunków na Sardynii. Stała forma i szybkość - lider tabeli Ogier na pierwszym odcinku specjalnym w piątek uplasował się na czele stawki i do mety nie oddał swojej pozycji. Kluczem do czwartego w sezonie zwycięstwa Francuza był rozsądny, oszczędzający opony sposób jazdy. Dwudziestodziewięcioletni kierowca ukończył czternaście z szesnastu oesów z jednym z trzech najlepszych czasów. W niczym nie ustępował mu kolega z zespołu Jari-Matti Latvala, który 14 razy znajdował się w pierwszej trójce. Trzeba przy tym pamiętać, że mimo uszkodzenia opony, która kosztowała go 1.56,4 minuty, po 304,5 kilometrach odcinków specjalnych Latvala był zaledwie 1.48,0 minuty za Ogierem.

Znakomita praca zespołowa: mechanicy wielkim wsparciem dla Ogiera, Latvali i Mikkelsena

W dwudniowym, najkrótszym w MŚ rajdzie ważna była także praca całego zespołu. Podczas sześciu serwisów mechanicy Volkswagena byli wielkim wsparciem dla trzech kierowców. Dzięki szybkiej i niezawodnej pracy mechaników Ogier, Latvala i Mikkelsen mieli zagwarantowane zawsze sprawne samochody. Przed ostatnią pętlą w sobotę mechanicy Sébastiena Ogiera wysłali kierowcę na ostatnie cztery oesy z wymienioną na wszelki wypadek ramą pomocniczą i wspomaganiem układu kierowniczego. To wyczyn godny odnotowania: dwóch mechaników wymieniło ten podzespół w zaledwie osiem minut.

Upał do kwadratu: trudne warunki na Sardynii

Z jednej strony ekstremalny upał, z drugiej niezwykle wąskie drogi ograniczone po bokach murkami z kamienia - Rajd Sardynii był kolejnym wielkim wyzwaniem dla kierowców. Szuter, a na nim warstwa luźnego piasku sprawiły, że pierwszy przejazd ośmiu różnych, pokonywanych po dwa razy odcinków specjalnych był jednym wielkim poślizgiem. W takich warunkach najważniejsza była koncentracja kierowcy i jego umiejętność rozsądnego gospodarowania oponami. Niewielki błąd mógłby oznaczać przedwczesne ukończenie rajdu lub dużą stratę czasu.

Plus na Power Stage: dodatkowe punkty dla kierowców Volkswagena

Volkswagen i "Mr. Powerstage": Sébastien Ogier po raz piąty z sześciu możliwych uzyskał najlepszy czas na tak zwanym Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najlepszych kierowców. Również jego kolega z zespołu, Jari-Matti Latvala, na liczącym 22,25 kilometrów ostatnim odcinku specjalnym zajmując trzecie miejsce otrzymał dodatkowy punkt. Dla Volkswagena oznacza to wyjątkową serię sukcesów. W 2013 roku wszystkie najlepsze czasy w Power Stage należały do samochodów z Wolfsburga.

Klasyfikacja kierowców i producentów: Ogier, Ingrassia i Volkswagen na czele

Maksymalna ilość punktów na Sardynii: lider tabeli Sébastien Ogier znów powiększył swoją przewagę w klasyfikacji kierowców, jego pilot Julien Ingrassia - w klasyfikacji pilotów. Duet wyprzedza o 64 punkty swoich kolegów z zespołu Jari-Matti Latvalę/ Miikka Anttila, którzy zajmują drugą pozycję. Dzięki tym dwóm mocnym parom Volkswagen prowadzi w klasyfikacji producentów i po Rajdzie Sardynii zwiększył do 46 punktów przewagę nad obrońcą tytułu Citroënem.

Wypowiedzi, Rajd Sardynii

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
"Trzecie miejsce to ogólnie fantastyczny wynik, choć w zasadzie mogłoby być lepiej. Uszkodzona opona na pierwszym oesie kosztowała nas trochę czasu, mogliśmy uważniej sprawdzić trasę i zaznaczyć to miejsce w naszych notatkach. Dwie minuty straty początkowo trochę nas rozczarowało, ale z drugiej strony mieliśmy szansę, aby bez presji atakować i naciskać na wywali. Nasza prędkość przez cały rajd była bardzo dobra i dzięki temu udało nam się przesunąć z dwunastej pozycji na trzecią. Duża w tym zasługa zespołu. Bardzo za to dziękuję, chłopaki. Znakomicie czułem się w Polo R WRC i z wielką nadzieją czekam na rajd w mojej ojczyźnie, w Finlandii."

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
"To fantastyczne uczucie, być znów na czele! Po dwóch ostatnich rajdach już mi trochę brakowało tego uczucia. Jestem niezmiernie szczęśliwy, zespół pracował super, a Polo przez cały weekend zachowywał się perfekcyjnie. Teraz mamy w MŚ kierowców dobrą przewagę. Ten rajd przy upalnych temperaturach był ekstremalnie wyczerpujący fizycznie, czasem mieliśmy w kabinie ponad 45 stopni. Szczególnie drugiego dnia było skrajnie gorąco. Na pewno traci się wtedy trzy do czterech litrów płynu. Dlatego dziękujemy także naszym fizjoterapeutom, którzy doskonale o nas dbali. Mój oszczędzający opony styl jazdy był z pewnością jednym z czynników gwarantujących zwycięstwo. Szczególnie ucieszyłem się także z tego, że znów wygrałem Power Stage. To była zacięta walka z Thierrym Neuville, który tam, jak w całym rajdzie, był wyjątkowo szybki."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
"Naturalnie jestem wybitnie rozczarowany, bo Rajd Sardynii przebiegał dla nas rzeczywiście dobrze, myślę, że pokazaliśmy dobrą jazdę. Aż do naszego wypadnięcia z trasy. Chcieliśmy ostrym atakiem wywalczyć czwarte miejsce. Na popołudniowej pętli dogoniłem Daniego Sordo na pierwszym z czterech oesów o osiem sekund. Potrzebowałem jeszcze dwunastu sekund, aby go wyprzedzić. Dlatego na następnym odcinku specjalnym pojechaliśmy na pełnym ryzyku. Na wolnym zakręcie za późno zahamowałem, wypadliśmy z trasy, najechaliśmy na pieniek drzewa i uszkodziliśmy drążek kierowniczy. Koniec. W moje urodziny życzyłbym sobie innego rezultatu, ale myślę, że podczas tego rajdu zebraliśmy kolejne ważne doświadczenia.

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
"Czy można sobie życzyć więcej? Rajd Sardynii zakończył się pełnym sukcesem Volkswagena i był kolejnym ważnym punktem w naszym premierowym sezonie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jeżeli ktoś przed sezonem powiedziałby nam, że będziemy prowadzić we wszystkich trzech kategoriach i po pierwszej połowie sezonu będziemy mieli na swoim koncie pięć z siedmiu możliwych zwycięstw, na pewno byśmy mu nie uwierzyli. Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala wykonali tutaj, na Sardynii, doskonałą pracę. Dotyczy to także Andreasa Mikkelsena, mimo że krótko przed końcem musiał się wycofać. Miał pecha, postępując zgodnie z naszymi zaleceniami i atakując na maksymalnym ryzyku czwartą pozycję. To w żadnym przypadku nie umniejsza jego osiągnięć w oczach zespołu. Jestem dumny z całej trójki kierowców. Naprawdę zasłużyli sobie na wakacyjną przerwę. Ale już teraz cieszymy się na kolejny rajd w Finlandii.

Co się jeszcze wydarzyło...
Podwójna rola "FX". Techniczny kierownik projektu dla Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), François-Xavier Demaison (zwany w skrócie "FX"), ponosił we Włoszech nie tylko technologiczną odpowiedzialność za wszystkie trzy Polo R WRC, lecz był także inżynierem Jari-Matti Latvali/ Miikka Anttili. Fabrice van Ertvelde, który w poprzednich sześciu rajdach MŚ współpracował z fińskim duetem, nie mógł pojawić się na Sardynii z niezwykle miłego powodu: jego towarzyszka życia spodziewała się urodzin dziecka w ten weekend. Van Ertvelde to prawdziwy stary wyjadacz w Volkswagenie. Już w 2009 roku, przy pierwszym zwycięstwie marki w Rajdzie Dakar, był odpowiedzialny za samochód Giniela de Villiersa/ Dirka von Zitzewitz.

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Sardynii - wyniki końcowe
1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 22m 57.9s
2 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 16.8s
3 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1m 48.0s
4 Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën + 3m 19.2s
5 Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford + 8m 34.1s
6 Elfyn Evans/Giovanni Bernacchini (GB/I), Ford + 11m 51.8s
7 Michal Kościuszko/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 11m 52.7s
8 Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 13m 21.5s
9 Robert Kubica/Maciek Baran (PL/PL), Citroën + 16m 47.6s
10 Khalid Al Qassimi/Martin Scott (UAE/GB), Citroën + 17m 19.9s

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Sardynii - Wyniki Power Stage
1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 13m 03.6s
2 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1.0s
3 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 4.5s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna kierowców (pkt)
1 Sébastien Ogier 154
2 Jari-Matti Latvala 90
3 Thierry Neuville 70
4 Sébastien Loeb 68
5 Mikko Hirvonen 61
6 Daniel Sordo 59
7 Mads Ostberg 50
8 Martin Prokop 37
9 Evgeny Novikov 31
10 Nasser Al-Attiyah 30
11 Andreas Mikkelsen 25

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna producentów
1 Volkswagen Motorsport 220
2 Citroën Total Abu Dhabi WRT 174
3 Qatar WRT 89
4 Qatar M-Sport WRT 89
5 Jipocar Czech National Team 39
6 Abu Dhabi Citroën Total WRT 33
7 Volkswagen Motorsport II 26
8 Lotos WRC Team 20

źródło: bank prasowy

*) Informacje zawarte na stronie nie są prawnie wiążące i nie mają charakteru oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zamieszczone na witrynie zdjęcia jedynie przykładowo obrazują prezentowane treści. Niektóre elementy wyposażenia opisane i demonstrowane na stronie mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. Dla uzyskania aktualnych specyfikacji produktów w danym kraju należy kontaktować się z autoryzowanym przedstawicielem marki Volkswagen. Wszelkie wiążące ustalenia dotyczące wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują każdorazowo w indywidualnej umowie zawieranej przez strony.