Wróć do Aktualności

2015-05-25

Historyczne zwycięstwo Volkswagena w Rajdzie Portugalii

- Latvala przed Ogierem i Mikkelsenem - Rajd Portugalii trzymał w napięciu do samej mety
- Trzecie potrójne zwycięstwo Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata
- Po raz pierwszy w historii jeden producent zdobywa maksymalną liczbę punktów we wszystkich trzech klasyfikacjach

Lepiej się nie dało - Volkswagen odniósł w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) triumfalne, potrójne zwycięstwo i świętuje najbardziej udany rajd w historii startów Polo R WRC. W piątej eliminacji mistrzostw w bieżącym sezonie zwyciężyła załoga Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) przed kolegami z zespołu - Sebastienem Ogierem/Julienem Ingrassią (F/F) oraz Andreasem Mikkelsenem/Ola Floene (N/N). Odnosząc potrójny sukces także podczas zmagań na powerstage'u fabryczny zespół z Wolfsburga uzyskał maksymalną liczbę punktów we wszystkich trzech klasyfikacjach rajdu. Tym samym, od czasu wprowadzenia odcinka specjalnego, w którym trzej najlepsi kierowcy mają szansę zdobyć dodatkowe punkty, Volkswagen okazał się pierwszym producentem, któremu udała się ta sztuka. Zespół zgromadził łącznie 122 punkty w klasyfikacji kierowców, pilotów i producentów. Zmagania na trasie tegorocznego Rajdu Portugalii trzymały w napięciu tysiące zachwyconych kibiców aż do ostatniej chwili.

Podczas Rajdu Portugalii wizytę zespołowi fabrycznemu złożyli członkowie zarządu marki Volkswagen - dr Arno Antlitz (odpowiedzialny za controlling i finanse) oraz dr Heinz-Jakob Neußer (odpowiedzialny za rozwój techniczny marki). Dr Neußer i dr Antlitz są stałymi gośćmi w parku serwisowym. Dr Antlitz był też na miejscu, gdy zespół Volkswagena w 2011 roku wygrał Rajd Dakar. "Potrójne zwycięstwo w Portugalii jest wielkim sukcesem dla Volkswagena. Potwierdza ono świetną formę kierowców, pilotów, całego zespołu oraz Polo R WRC i to w wyjątkowo trudnych warunkach zarówno dla ludzi, jak i dla sprzętu", stwierdził dr Neußer, odpowiedzialny także za starty Volkswagena w Rajdach WRC. "Zacięta i wyrównana walka o zwycięstwo pokazuje też, jak fascynującym sportem są rajdy, to wspaniała scena dla naszych samochodów. Jestem dumny z całego zespołu".

Finał trzymający w napięciu: minimalna różnica na mecie

Przewaga Latvali po piątku, pogoń Ogiera w sobotę i niedzielę - aż do ostatniego odcinka specjalnego, legendarnego "Fafe" emocjonująca walka trwała w najlepsze. Zakończyła się jedynie 8,2-sekundową przewagą Latvali na mecie. Przed finałowym odcinkiem specjalnym Jari-Matti Latvalę i Sebastiena Ogiera dzieliła różnica 10,4 sekundy. Kolejne 16,4 sekundy dalej znajdował się w tabeli Andreas Mikkelsen. Na mecie całą trójkę dzieliła różnica jedynie 28,6 s - w przeliczeniu na odległość, jaką pokonali zawodnicy jest to zaledwie 0,2% kilometrów przejechanych w czasie rajdu. Między Latvalą a Ogierem było to tylko 0,065%.

Na przetrwanie - kierowcy Volkswagena walczyli w ciężkich warunkach i w nieznanym terenie

Trasa Rajdu Portugalii okazała się wymagająca dla kierowców, pilotów i dla samochodów. Po raz pierwszy od 2001 r. rajd rozegrano na północy kraju, trasa dla większości zawodników była więc nieznana. Nawierzchnię odcinków specjalnych pokrywała gruba warstwa luźnego szutru, która po przejeździe każdego kolejnego auta stawała się coraz bardziej przyczepna. Trudno więc było dobrać odpowiednie opony. Najszybsze okazywały się te z miękkiej mieszanki, dostarczane przez Michelina. Trzeba też było umiejętnie gospodarować oponami z twardej i z miękkiej mieszanki, by przez całe cztery dni rajdu mieć do dyspozycji odpowiednią liczbę kompletów.

Kwestia honoru: 172 plus jeden - Finlandia przed Francją w klasyfikacji krajów

Pojedynek Jari-Matti Latvali z Sebastienem Ogierem był w Portugalii jednocześnie pojedynkiem o prowadzenie w klasyfikacji narodów Rajdowych Mistrzostw Świata. Przed piątą rundą sezonu obydwa kraje miały na koncie taką samą liczbę zwycięstw w historii WRC. Zwycięstwo Jari-Matti Latvali w Portugalii przechyliło szalę na stronę Finlandii. Kierowcy Volkswagena, Latvala i Ogier, są jedynymi zawodnikami ze swoich krajów startującymi w najwyższej rajdowej kategorii WRC i tę prestiżową walkę rozgrywają między sobą startując za kierownicą Polo R WRC. Przed następną rundą mistrzostw wynik jest następujący: Finlandia ma na koncie 173 zwycięstwa wobec 172, które odniosła Francja.

Dla Portugalii także był to udany rajd. Wraz ze zwycięstwem Jari-Matti Latvali wielkie sukcesy w swoim kraju odnieśli też jego wieloletni mechanicy - główny, Jose Azevedo da Silva, oraz Rui Cabeda. Również dla fanów było to wspaniałe widowisko - tysiące z nich przyglądało się walce kibicując wzdłuż trasy i przykładnie trzymając się wyznaczonych stref bezpieczeństwa, co dodatkowo sprawiło, że Rajd Portugalii okazał się bardzo udany.

Najlepszy wynik sezonu, czyli jedenaście zwycięstw na oesach dla Volkswagena

W Rajdzie Portugalii Volkswagen miał najlepszy czas na 11 spośród 15 odcinków specjalnych - i także pod tym względem uzyskał najlepszy wynik w sezonie (73,33%). Biorąc pod uwagę zmienione w 2015 r. zasady dotyczące kolejności startów dotychczasowy rekord sezonu wynosił 66,66% - uzyskany był w Szwecji i w Argentynie. W sumie Volkswagen może zapisać na swoim koncie 392 spośród możliwych do uzyskania 569 najlepszych czasów odcinków od stycznia 2013 r. (69%).

Po raz 23 na 30 powerstage'ów jedna z załóg Volkswagena zdobyła trzy dodatkowe punkty za najlepszy czas przejazdu - był to duet Ogier/Ingrassia. Spośród 87 dotychczas możliwych do zdobycia dodatkowych punktów, jakie istniały od Rajdu Monte Carlo w 2013 roku, kierowcy z Wolfsburga wykorzystali tę szansę 52 razy.

Pięćdziesiątka przekroczona - 51 miejsc na podium dla zawodników startujących w Polo R WRC

Latvala, Ogier i Mikkelsen, którzy zajęli w Portugalii pierwsze, drugie i trzecie miejsce, poprawili statystyki dokładając do ogólnej liczby miejsc zajmowanych przez Volkswagena na podium te oznaczone liczbami od 49 do 51. Dzięki temu zespół fabryczny z Wolfsburga podczas 31. startu w RMŚ w Polo R WRC przekroczył okrągłą liczbę 50 miejsc na podium.

Załogi z Wolfsburga zwiększają przewagę we wszystkich trzech klasyfikacjach Rajdowych Mistrzostw Świata WRC

Ogier przed Mikkelsenem - w klasyfikacji kierowców i pilotów Volkswagen odzyskał podwójne prowadzenie. Ogier ma 105 punktów i prowadzi przed Mikkelsenem (63 pkt.). Jari-Matti Latvala dzięki swojemu zwycięstwu przesunął się w klasyfikacji generalnej z pozycji dziewiątej na piątą i ma teraz 46 punktów. W klasyfikacji producentów Volkswagen ma przewagę 43 punktów nad Citroenem.

Wypowiedzi po Rajdzie Portugalii

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
"Możemy być dumni z wyniku uzyskanego w ten weekend. Julien i ja rzeczywiście nie mieliśmy w Portugalii lekko, mimo to wyciągnęliśmy z tego maksymalny wynik. Pod względem wymagań wobec kierowcy był to chyba dla mnie najcięższy rajd do tej pory. Zajmując drugie miejsce zwiększyliśmy naszą przewagę w mistrzostwach świata, a to się liczy. Wyrazy uznania dla Jari-Matti, który zwłaszcza na decydującym przedostatnim odcinku specjalnym okazał się nie do pokonania. Oczywiście, byłbym jeszcze szczęśliwszy odnosząc piąte zwycięstwo i wyrównując rekord Markku Alena, ale zdecydowałem się nie ryzykować wszystkiego. Naszym najważniejszym celem jest zdobycie tytułu mistrza świata. Wielkie podziękowania dla kibiców, dzięki ich gorącemu dopingowi ten rajd jest tak niezwykły".

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC numer 2
"To było bardzo ważne zwycięstwo! Nie tylko dla mnie, ale także dla całego zespołu. Po słabym wyniku w Argentynie to była właściwa odpowiedź. Dla mnie osobiście było ważne, by po długim czasie posuchy wreszcie zdobyć punkty - że to się udało i to jeszcze wraz z wygraniem rajdu, jest po prostu fantastyczne! Pojedynek z Sebastienem Ogierem, który ani na chwilę nie odpuszczał, był niezwykle emocjonujący. Ale w decydującym momencie udało mi się wytrzymać to ciśnienie. Dziękuję zespołowi za jego pracę i wsparcie, tym bardziej, że ostatnio nie szło mi dobrze. Już się cieszę na kolejny rajd".

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC numer 9
"Jestem naprawdę szczęśliwy i cieszę się z wyniku, jaki osiągnąłem. Ale jeszcze bardziej cieszę się z nowego Polo R WRC, którym jechałem po raz pierwszy. Volkswagen zbudował niesamowity samochód! W każdej sytuacji zachowuje się dokładnie tak, jak sobie tego życzę, świetnie się nim jedzie. W ten weekend jechaliśmy stale w granicach naszych możliwości, nie popełnialiśmy większych błędów i dobrze dobieraliśmy opony. Trzecie miejsce i punkt zdobyty na powerstage'u to wspaniały rezultat i cieszę się z potrójnego zwycięstwa całego naszego zespołu. Lepiej nie mogliśmy wszyscy tego zrobić. To wspaniałe uczucie, że tu byłem i przyczyniłem się do tego wyniku".

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
"To wspaniały wynik całego zespołu w Portugalii po wielkim rozczarowaniu w Argentynie. Dla Volkswagena Portugalia była najlepszym rajdem odkąd startujemy z Polo R WRC i wielu ludzi ma udział w tym wielkim sukcesie. Przede wszystkim nasi kierowcy i piloci. Jari-Matti Latvala pokazał klasę i podobnie jak Sebastien Ogier uzyskał maksimum tego, co było możliwe w tych warunkach. Tym razem Seb musiał uznać swoją nieznaczną przegraną. Absolutnie rewelacyjny wynik uzyskał też Andreas Mikkelsen startując pierwszy raz w Polo R WRC drugiej generacji. Chylę czoła przed wszystkimi trzema. Wspierał ich zespół marzeń, który pracował po prostu bezbłędnie. Każdy dał z siebie wszystko, żeby tylko zapomnieć Argentynę. Jestem cholernie dumny z naszego zespołu".

I wtedy...
... wielki zaszczyt dla Polo R WRC, rocznik 2014. Podczas Rajdu Portugalii stał w jednym szeregu z legendarnymi maszynami, jak Lancia Stratos, Porsche 911, Renault Alpine i Ford Escort. Wszystkie były eksponatami wystawy historycznych aut rajdowych. Aktualny mistrzowski samochód z Wolfsburga odnosząc 84% zwycięstw jest jak dotąd najbardziej utytułowanym modelem w historii rajdów.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Portugalii - wyniki końcowe 01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 3h 30m 35.3s
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 8.2s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 28.6s
04. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 48.7s
05. Ott Tänak/Raigo Molder (EST/EST), Ford + 1m 56.8s
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2m 27.9s
07. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 2m 32.2s
08. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 2m 54.3s
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 4m 39.1s
10. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 7m 31.2s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Portugalii - wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6m 43.0s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 2.2s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 4.0s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, 105 punktów;
2. Andreas Mikkelsen, 63;
3. Mads Ostberg, 57;
4. Kris Meeke,47;
5. Jari-Matti Latvala, 46;
6. Elfyn Evans, 41;
7. Dani Sordo, 38;
8. Thierry Neuville, 35;
9. Martin Prokop, 27;
10. Ott Tänak, 23;

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport, 146 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 103;
3. Hyundai Motorsport, 94;
4. M-Sport, 81;
5. Jipocar Czech National Team, 34;
6. Volkswagen Motorsport II, 30;
7. Hyundai Motorsport N, 13;
8. FWRT, 3

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

źródło: bank prasowy

*) Informacje zawarte na stronie nie są prawnie wiążące i nie mają charakteru oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zamieszczone na witrynie zdjęcia jedynie przykładowo obrazują prezentowane treści. Niektóre elementy wyposażenia opisane i demonstrowane na stronie mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. Dla uzyskania aktualnych specyfikacji produktów w danym kraju należy kontaktować się z autoryzowanym przedstawicielem marki Volkswagen. Wszelkie wiążące ustalenia dotyczące wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują każdorazowo w indywidualnej umowie zawieranej przez strony.